De GROTE tegelverleiding….

Tijdens mijn tweede, anderhalfuur durende onderhoud met de pkl, die ik bewonder wegens geduld met deze lastige klant kwam het gesprek uiteraard op alternatieven voor de achterwand.

Naast het feit dat ik het mdf achterwandpatroon dat ik in eerste instantie had uitgezocht achteraf misschien een tikkeltje druk vond (op de foto in elk geval, in de showroom viel dat wel mee) was er het ‘probleem’ met het verplichte glasplaatje achter de gaskookplaat.

Ik wil gladde wanden, in elk geval zo glad mogelijk, dus zo’n 15 cm laag, 60 cm lang matglas verplicht plaatje vind ik maar niets.

Wat te doen om het plaatje te lozen?

Mijn idee, al voordat ik de pkl voor de eerste maal bezocht, was een glaswand. Maar de pkl wil daar niet aan, vindt het moeilijk, zegt dat het duur is, kortom, werkt erg tegen. Ik heb er niet veel verstand van, maar een hardglas offerte op internet met de duurste soort was rond de 600 euro voor voldoende meters glas. Blijkbaar wordt het dubbel zo duur als de pkl dit moet leveren, en weer kreeg ik het advies dat ik, als ik glas wil, dat beter achteraf kan laten doen. Maar dat wil ik niet, vind ik niet handig voor wat betreft de stopcontacten en zo, kortom, wat nu?

RVS achterwand? Duur, moeilijk, wordt niet vaak gedaan (en ik ben zelf bang van vlekkerig effect, dus was daar ook al niet heel enthousiast over) en moet bij een groothandel speciaal besteld worden.

Tja, suggesties? Nou, zei de pkl, wat vind je van een hele mooie basaltkleurige tegel? tegel, tegel, moet geen tegel, tegel heeft voegen, is lastig af te nemen, heb nu ook tegels, voegjes zijn lastig (pastasaus?)… Maar laat maar zien die tegel, want tegels mogen in elk geval wel achter de gaskookplaat.

Tja, staat wel aardig, maar niet om nou lyrisch van te worden…. Mmm, nwanee, toch maar niet.

Op de weg terug naar het bespreekkamertje kwamen we langs een keuken met een achterwand die me nog niet was opgevallen. ‘kan dit niet dan?’ O, idee… Composietplaat.

Dat kon min of meer wel, was niet gegarandeerd bestand tegen hitte maar de pkl had zelf thuis ook een composiet achterwand, achter zijn gaskookplaat, zonder voorzetglaplaat, maar iets dikkere kwaliteit.

Okee, op eigen risico, reken maar uit dan, niet die dikke, maar de dunne versie!

De eerstvolgende offerte is dus met composietachterwand i.p.v. mdf achterwand, ben benieuwd hoeveel het duurder is….

Verder daarin een ophangrail tegen de gehele achterwand, hoger hangende bovenkastjes, een onderplaat in frontkleur onder de bovenkasten met daarin ronde spotjes van 10 watt, een (hij gaat zoeken) zwarte spoelbak, geen handdoekgleuf in de onderkasten (gelukkig, geen goed idee, lelijk en stofnest) maar een tweede apothekerskastje, een aluminiumkleurige combimagnetron, en 4 kastfronten worden uitgevoerd in alu-ribbel, evenals de onderplinten. Oh en boven de keuken wordt een gipswandje gezet zodat er geen stof op de kastjes kan komen

4 thoughts on “De GROTE tegelverleiding….

  1. Hier even een uitleg over composiet, maar dan gericht op het gebruik als werkblad:

    Voor wie ‘gemak’ met ‘luxe’ wil combineren, is een blad van composietsteen de ideale oplossing.

    Composietsteen is machinaal vervaardigd en bestaat voor uim 95 procent uit kwartskorrels. Daaraan is 5 procent bindmiddel (meestal ployesterhars) toegevoegd om er een homogene plaat van te maken. Verder wordt er een kleine hoeveelheid pigment bijgevoegd. Hierdoor kan niet alleen de kleur van het materiaal vrij nauwkeurig worden bepaald, maar is het blad ook in vele kleurschakeringen te verkrijgen. Bladen van composietsteen zijn weliswaar geen natuurproduct, maar bestaan wel uit natuurlijke materialen. U heeft dus altijd een uniek product dat zich makkelijk in iedere sfeer laat toepassen.

    Grote voordelen van een werkblad van een werkblad van composietsteen zijn de kras- en stootvastheid, de stevigheid en het makkelijke onderhoud.

    Door het gebruik van kwartskorrels is het materiaal zelfs harder dan graniet terwijl de taaiheid van de polyesterhars ervoor zorgt dat het blad minder gevoelig is voor breuk. Bovendien wordt het blad door de hars minder poreus waardoor het uiterst hygienisch is en vlekken geen kans krijgen. Een aanrechtblad van composietsteen is dan ook zeer eenvoudig met normale ‘zachte’ huishoudelijke middelen te reinigen.

    En wanneer u voorzichtig bent met zeer hete pannen en sterk agressieve stoffen is een werkblad van composietsteen een jarenlange blikvanger.

  2. Ik zit met een muurtje dat op 1.80 is geplaatst. Als dus de kastjes (de hoek om) naar voren moeten, dan kom ik niet uit met de beschikbare ruimte. Het is zowiezo kiele-kiele, als de metselaar een beetje te krap ruimte laat…

  3. Kon een dieper werkblad niet dan????
    Volgens mij zou je dan ook van het glasplaatje af zijn.

    Geen idee hoe composiet eruit ziet, maar het klinkt wel mooi, dus hou ons vooral op de hoogte met plaatjes/tekeningen etc !!!!!

Leave a Reply

